zondag 20 maart 2011

Maan

Gisteravond stond de maan heel dicht bij de aarde. Op de website van de NOS stond er dit over: "Vannacht is de afstand tussen de aarde en zijn maan slecht 356.577 kilometer, terwijl de gemiddelde afstand 383.900 kilometer is. We krijgen hierdoor de grootste maan in bijna 18 jaar te zien, tenminste: als het helder is."

En helder was het. Ik heb een bewogen foto gemaakt van de maan zoals ik die achter ons huis kon zien. Hierdoor zie je schoorstenen maar met een beetje fantasie lijken het boomtoppen.
Volle maan, dicht bij de aarde

Het jammere van foto's van de maan is dat je nooit echt kunt zien hoe groot of mooi zij die avond was. Die zijn er natuurlijk wel, maar dan heb ik ze niet gemaakt met mijn cameraatje.

Ooit reed ik eens met mijn zusje 's avonds over de Afsluitdijk. Op het water van het IJsselmeer zagen we iets wat leek op een enorm groot verlicht zeil van een schip. We konden onze ogen niet geloven. Een gigantisch zeilschip met een verlicht zeil? Of een luchtballon, iets aan de andere kant van het meer? Gefascineerd waren we door dit bijzondere schouwspel. Na enige tijd kwamen we erachter dat wat wij zagen de maan was. Groot, niet helemaal vol, en vlak boven het water. Gisteren had ik het er met haar over. Ook zij herinnert het zich als de dag van gisteren. Het was magisch. Het zou zomaar 18 jaar geleden kunnen zijn...

Hieronder nog een schilderij en een tekening die ik ooit van de maan heb gemaakt. Ik heb wel iets met dit hemellichaam. 
Schilderij, acryl, handen opgeheven naar volle maan

eigen Eternity Game kaart maan

1 opmerking: